Antihopingová spojka / Antibouce clutch
Další vychytávkou, kterou Italští kontruktéři společně s rakouskými inženýry dali RSVéčku do vínku hned při zrození v roce 1998, je tzv. "antihopingová spojka" zabraňující zablokování zadního kola, vlivem velké komprese 2V motoru. O principu fungování tohoto unikátního mechanismu se s námi podělil opět Hojkman (thanx man...;-)


 
 

Je jasné, že u RSV Mille je potřeba vyřešit veškeré problémy, vyskytující se na závodních tratích. Jedním z problémů je odskakující zadní kolo.

Při prudkém brzdění je samozřejmé, že se setrvačné síly odlehčí zadní část motocyklu a s tím i zadní kolo. Jezdec sám je tlačen dopředu a navíc se potápí i přední vidlice. O to více je zadek motocyklu odlehčen.

To však není hlavní zas takový problém. U velkoobjemových strojů a zvlášť tam, kde je objem rozdělen do malého počtu válců (právě jako u V-Twinu RSV) se promítá na zadní kolo i kroutící moment motoru při brždění. Při sportovní jízdě je obvyklé, že jezdec před zatáčkou podřadí a využívá ke zpomalení právě kroutícího momentu motoru. Působení tohoto momentu je však u velkých twinů nadměrné a může vést i k zablokování zadního kola. A to aniž by jezdec použil zadní brzdu. Ve spojení s odlehčenou zádí se tento fakt projeví odskakováním zadního kola motocyklu. To samozřejmě ovlivní stopu a jezdec není schopen projet zatáčku po zvolené dráze.

Antihopingové spojky omezují kroutící moment motoru tím, že nechají potřebný počet spojkových lamel proklouznout.

Systém P.P.C.

Aprilia vlastní patent systému P.P.C., což znamená Pneumatic Power Clutch. Tato technologie řeší, jak poznat, kdy zmenšit tlak spojkových pružin, aby nedošlo k odskakování. U RSV je to vyřešeno senzorem v sacích hrdlech. Ten reaguje na změnu tlaku při zavření či otevření plynu a podle toho reguluje přítlak pružin. Tato regulace je ale pouze do takové míry, aby zaručila kontakt pneumatiky s podkladem. Tento systém zároveň usnadňuje mačkání spojkové páčky v nízkých otáčkách, na kterou pak není třeba působit takovou silou.

Aprilia RSV 1000 Mille disponuje tímto patentem již od roku 1998.

 
22.2.2005
  Hojkman
 

all rights reserved
RSVjohny © 2005
zpět do sekce technika